2023

Pastel olejna nie jest dla mnie doskonała w odwzorowaniu rzeczywistości, ale w połączeniu z ołówkiem? Czemu nie. Czas na coś trudniejszego. Konie! Pod okiem Magdaleny Talmon powstają konie i nie tylko. Potem będą pejzaże..zima, jesień, lato, wiosna. Kto odgadnie jaka to rasa?
2023 2023 2023 2023
2023 2023 2023 2023
2023 2023 2023 2023

2024


2023 2024 2024 2024 2024 2024 2024

Możliwość prezentacji dwóch własnych prac w Muzeum Fabryki w Łodzi otworzyło mi drogę do akryli. Farby akrylowe są odmiennie niż olejne. Są bardzo wodniste i szybko schnące. Łatwe w czyszczeniu palety i stosowaniu na płótnie. Swoja przygodę z nimi więc rozpocząłem małą wprawką, portretem młodego fabrykanta łódzkiego, który około 1853 roku rozpoczął prężnie współprace "włókiennika" z magistratem miejskim przy Wodnym Rynku, a z czasem stal się potentatem międzynarodowym i jednym z polskich (Królestwo Polskie) królów "bawełny", Karolem Wilhelmem Scheiblerem (pierwszym).
2023


Zamówienie na 2 obrazy tematyczne do Muzeum Fabryki w Łodzi, z okazji 600 lecia miasta, urzeczywistniło się w miarę poznawania historii o tkaczach i fabrykantach łódzkich.Pomysł odpowiedniego tematu do obrazów wielokrotnie się zmieniał i ewoluował.
Obraz pierwszy z lewej. "Sternicy" to (od lewej): Izrael Kalman Poznański, Henryk Grohman, Ludwik Geyer, Karol Scheibler. Wzorowane na kamiennych głowach prezydentów Stanów Zjednoczonych Ameryki z Mount Rushmore, urzeczywistniają swoje plany rozbudowy Miasta Łodzi.
Kolejny obraz (już w barwach Miasta Łodzi). "Tkacze" to "Urząd Starszych" wraz z czeladnikami cechu włókienniczych łódzkich z okresu 1924 r., którą prezentują osoby (lewa góra): Mikołaj Michel (zasłużony czeladnik), Adolf Kroening (starszy), Karol Push (starszy czeladnik) oraz (lewy dół): Oskar Klikar (protokolarz), Adolf Holzschuher (podstarszy), Hugo Ranke (podstarszy), Robert Klikar (sekretarz).


2023
Grafical Abstract

Piotr Kosiorek


Are only internists able to diagnose a disease based on the patient's appearance, gait, and behaviour? There are many cases of presenting somatic diseases in the art of painting compellingly. Still, there are also paintings where the disease, and even more so the oncological one, is hidden. It may not be widely known at the time. The work aims to rehabilitate Rembrandt's Betszeba, wrongly regarded since the 1970s as an example of breast cancer, and to show Rubens's canvases, which do not hide the deformations of breast tumors. The analysis of impurities, stains and varnish deformations is becoming more and more precise thanks to modern methods of X-ray spectrophotometry. In some cases, we see that an effect once considered a disease resulted from artifacts of reconstruction or restoration of the image. Conclusions: there is strong evidence that in the case of Rembrandt's "Bethsheba in the Bath", David's wife or Henrikje Stoffels did not have breast cancer. Other paintings made by Rembrandt and Rubens illustrate a disease. It is puzzling that the artists tried to reflect the realistic nature of the human body, regardless of the existence of possible pathology.
Publikacja naukowa/Article